Czym różnią się działania B2B od tych B2C? Wyjaśniamy!

W sektorze handlowym można wyróżnić różnorodne rynki. Każdy z nich ma swoje określone właściwości, na podstawie których określane są odpowiednie działania marketingowe i ekonomiczne. Warto wiedzieć, czym charakteryzują się koncepcje B2B i B2C.

Business-to-business

Określenie marketingu B2B pochodzi z języka angielskiego. Oznacza ono transakcje pomiędzy kilkoma podmiotami gospodarczymi. B2B stosuje się również w celu określenia relacji pomiędzy przedsiębiorstwami. Strategia marketingowa obejmuje wszelkie działania podejmowane w celu pozyskania optymalnej konwersji kontaktów sprzedażowych z klientami. B2B obejmuje m.in.:

  1. a) przygotowanie ofert;
  2. b) tworzenie zamówień;
  3. c) akceptację operacji zakupowych;
  4. d) metody płatności;
  5. e) realizację transakcji;
  6. f) promocję.

Podstawowe modele rynków elektronicznych w handlu business-to-bussines to sektory horyzontalne oraz działy wertykalne. W pierwszym przypadku sprzedawane produkty i oferowane usługi stanowią dobra niezwiązane w bezpośredni sposób z produkcją. Platformy horyzontalne konstruowane są za pośrednictwem międzynarodowych korporacji lub dużych przedsiębiorstw związanych z konkretnym regionem geograficznym. W obrębie rynków wertykalnych handel odbywa się w ramach jednej branży. Przedmiot sprzedaży stanowią dobra związane z produkcją. W sektorze B2B należy wyróżnić ponadto dwa sposoby realizacji zakupów w obrębie platform sprzedażowych:

  1. a) eProcurement
  2. b) model aukcyjno-sprzedażowy.

Pierwszy model oznacza organizację zaopatrzenia z wykorzystaniem rozwiązań, umożliwiających efektywną współpracę pomiędzy klientem i dostawcami. W eProcurement stosowany jest elektroniczny obieg dokumentów. Model aukcyjno-przetargowy umożliwia jednorazowy zakup produktów lub renegocjonowanie kontraktów, obejmujących transakcje powtarzalne. Sprzedaż bazuje na wyborze najlepszej oferty spośród dostępnych propozycji.

Business-to-consumer

B2C stanowi określenie relacji między przedsiębiorstwami a klientami. Strategia obejmuje m.in.:

  1. a) tworzenie ofert;
  2. b) przygotowanie zamówień;
  3. c) akceptację operacji w obrębie platformy sprzedażowej;
  4. d) płatności;
  5. e) promocję.

Różnice

Konsumenci korzystający z usług handlowców chcą nabyć produkty do osobistego użytku. Przedsiębiorcy zakupione towary stosują natomiast w obrębie prowadzonych firm. Różnice między strategią B2B a koncepcją B2C obrazuje tabela:

Źródło: https://ideamoney.pl/b2b-a-b2c-roznica-miedzy-kanalami-sprzedazy-b2b-i-b2c-i-co-z-tego-wynika (stan: 10.12.2020 r.)

Tworząc strategię promocyjną, warto wziąć pod uwagę grupę docelową. Jej oczekiwania pozwalają bowiem dobrać odpowiednie narzędzia marketingowe i sprzedażowe. Warto również skorzystać z pomocy profesjonalistów Adnext. Doświadczeni eksperci umożliwiają bowiem dobranie strategii marketingowej do sektora rynkowego danego przedsiębiorstwa.

Czym różnią się działania B2B od tych B2C? Wyjaśniamy!
Rate this post

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *