Czym różnią się działania B2B od tych B2C? Wyjaśniamy!

W sektorze handlowym można wyróżnić różnorodne rynki. Każdy z nich ma swoje określone właściwości, na podstawie których określane są odpowiednie działania marketingowe i ekonomiczne. Warto wiedzieć, czym charakteryzują się koncepcje B2B i B2C.

Business-to-business

Określenie marketingu B2B pochodzi z języka angielskiego. Oznacza ono transakcje pomiędzy kilkoma podmiotami gospodarczymi. B2B stosuje się również w celu określenia relacji pomiędzy przedsiębiorstwami. Strategia marketingowa obejmuje wszelkie działania podejmowane w celu pozyskania optymalnej konwersji kontaktów sprzedażowych z klientami. B2B obejmuje m.in.:

  1. a) przygotowanie ofert;
  2. b) tworzenie zamówień;
  3. c) akceptację operacji zakupowych;
  4. d) metody płatności;
  5. e) realizację transakcji;
  6. f) promocję.

Podstawowe modele rynków elektronicznych w handlu business-to-bussines to sektory horyzontalne oraz działy wertykalne. W pierwszym przypadku sprzedawane produkty i oferowane usługi stanowią dobra niezwiązane w bezpośredni sposób z produkcją. Platformy horyzontalne konstruowane są za pośrednictwem międzynarodowych korporacji lub dużych przedsiębiorstw związanych z konkretnym regionem geograficznym. W obrębie rynków wertykalnych handel odbywa się w ramach jednej branży. Przedmiot sprzedaży stanowią dobra związane z produkcją. W sektorze B2B należy wyróżnić ponadto dwa sposoby realizacji zakupów w obrębie platform sprzedażowych:

  1. a) eProcurement
  2. b) model aukcyjno-sprzedażowy.

Pierwszy model oznacza organizację zaopatrzenia z wykorzystaniem rozwiązań, umożliwiających efektywną współpracę pomiędzy klientem i dostawcami. W eProcurement stosowany jest elektroniczny obieg dokumentów. Model aukcyjno-przetargowy umożliwia jednorazowy zakup produktów lub renegocjonowanie kontraktów, obejmujących transakcje powtarzalne. Sprzedaż bazuje na wyborze najlepszej oferty spośród dostępnych propozycji.

Business-to-consumer

B2C stanowi określenie relacji między przedsiębiorstwami a klientami. Strategia obejmuje m.in.:

  1. a) tworzenie ofert;
  2. b) przygotowanie zamówień;
  3. c) akceptację operacji w obrębie platformy sprzedażowej;
  4. d) płatności;
  5. e) promocję.

Różnice

Konsumenci korzystający z usług handlowców chcą nabyć produkty do osobistego użytku. Przedsiębiorcy zakupione towary stosują natomiast w obrębie prowadzonych firm. Różnice między strategią B2B a koncepcją B2C obrazuje tabela:

Źródło: https://ideamoney.pl/b2b-a-b2c-roznica-miedzy-kanalami-sprzedazy-b2b-i-b2c-i-co-z-tego-wynika (stan: 10.12.2020 r.)

Tworząc strategię promocyjną, warto wziąć pod uwagę grupę docelową. Jej oczekiwania pozwalają bowiem dobrać odpowiednie narzędzia marketingowe i sprzedażowe. Warto również skorzystać z pomocy profesjonalistów Adnext. Doświadczeni eksperci umożliwiają bowiem dobranie strategii marketingowej do sektora rynkowego danego przedsiębiorstwa.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *