Praca kierowcy zawodowego jest nie tylko trudna, ale także bardzo odpowiedzialna. Kierowca odpowiada za przewożony ładunek, a także za bezpieczeństwo własne i innych uczestników ruchu drogowego. To bezpieczeństwo może zapewnić odpowiednia ilość wypoczynku. Dlatego tak ważne jest przestrzeganie czasu pracy i systemy, w których przyjdzie kierowcy pracować. Czym charakteryzują się systemy pracy 3/1, 2/1 i 4/1? Na co zwrócić uwagę przy wyborze systemu pracy?
Obowiązujące przepisy a system pracy kierowcy
W Polsce, podobnie jak w innych krajach Unii Europejskiej, czas pracy kierowców jest dokładnie uregulowany. Przepisy unijne są zawarte w rozporządzeniach i dyrektywach, do których muszą być dostosowane przepisy poszczególnych krajów. W Polsce obowiązuje ustawa o czasie pracy kierowców, w której szczegółowo opisano formy, w których może być zatrudniony kierowca. Pracodawca może zaangażować kierowcę w następujących formach: podstawowej, równoważnej, przerywanej, zadaniowej i przerywanej połączonej z równoważną.
Sytuacja wygląda inaczej, gdy kierowca jeździ na trasach międzynarodowych lub pracuje jako kierowca ciężarówki za granicą. W przypadku kierowców, którzy pracują nie wracając do bazy, czyli w tzw. systemie przerzutów, czas pracy kierowcy tira musi być tak zorganizowany, aby osoby pracujące w np. Niemczech, a mieszkające w Polsce, mogły zjeżdżać co jakich czas na dłużej do domu. Temu mają służyć specjalnie skonstruowane systemy pracy kierowcy.
Najczęściej spotykane systemy pracy kierowcy
Polscy i zagraniczni kierowcy bardzo często pracują u niemieckich pracodawców. Z tego względu Niemcy wprowadzili specjalny system pracy kierowcy tira, który pozwala na tygodniowy zjazd do domu po kilku tygodniach pracy w terenie. Jest wiele kombinacji tego systemu, choć najpopularniejsze są system pracy 3/1, system 2/1 i system 4/1.
System pracy 3/1
Ten system pracy kierowcy należy do najchętniej stosowanych. Polega na tym, że kierowca ciężarówki w Niemczech pracuje przez trzy tygodnie, a następnie ma tydzień wolnego. W tym czasie może wrócić do domu i odpocząć, a następnie wrócić do pracy na następne trzy tygodnie.
Zaletą systemu 3/1 jest przede wszystkim niezbyt długi czas rozłąki z rodziną. Jednocześnie pracodawca może racjonalniej zaplanować trasy i pracę kierowcy, co w oczywisty sposób przekłada się na zyski firmy.
System pracy 2/1
Dwa tygodnie w trasie i jeden tydzień na wypoczynek. Tak funkcjonuje system pracy 2/1. Takie rozwiązanie powinni wybierać kierowcy, którym zależy na częstym kontakcie z rodziną.
Ten system pracy kierowcy jest także korzystny dla pracodawcy. Wypoczęty kierowca, który ma częsty kontakt z rodziną, pracuje wydajniej i bezpieczniej.
System pracy 4/1
System pracy kierowcy tira 4/1 polega na tym, że po czterech tygodniach pracy w trasie, następuje tydzień przerwy. Ta wersja jest najlepsza dla pracodawcy, który może zaplanować transporty i trasę na cztery tygodnie.
Kierowcy, którzy decydują się na system 4/1, zarabiają zwykle najwięcej. Jest to związane z tym, że spędzają oni najwięcej tygodni w pracy w ciągu roku. Do minusów systemu należy dłuższa rozłąka z rodziną.
Systemy pracy kierowcy – czym się kierować przy wyborze?
Praca kierowcy tira jest trudna i wymagająca, a jednocześnie przynosi sporo satysfakcji. Wciąż jednak brakuje tych pracowników. Ofert, które mówią, że jest praca dla kierowcy kategorii C, jest naprawdę sporo. Decydując się na pracę, zwłaszcza poza granicami kraju, należy dokładnie przemyśleć, który z proponowanych systemów pracy wybrać.
Na systemy pracy kierowcy 3/1 i 4/1 powinni się decydować się doświadczeni kierowcy, którzy mają praktykę w pokonywaniu długich tras. Ten wybór oznacza też dłuższy pobyt poza domem, a więc rzadsze widywanie rodziny. Innym, nie zawsze lubianym przez kierowców, efektem tych systemów, jest to, że pracodawca może im zlecić jazdę inną ciężarówką. To wymaga przystosowania się do nowego pojazdu. Plusem są jednak dużo wyższe zarobki niż w transporcie krajowym lub pracy bez systemu.
Niedoświadczeni kierowcy, którzy decydują się na systemy, powinni raczej wybierać system 2/1. Pomoże on im przystosować się do pracy kierowcy na długich trasach.
Podsumowanie
Prawidłowe dobranie systemów pracy kierowcy pozwoli pracodawcy nie tylko uniknąć naruszeń przepisów o czasie pracy, ale także sprawi, że kierowca będzie pracował bezpiecznie i wydajnie.
Pamiętać należy, że bez względu na to, jaki system pracy kierowcy zostanie wybrany, należy bezwzględnie przestrzegać dobowego i tygodniowego czasu pracy. Ustawodawca kodyfikując czas pracy kierowców miał na celu zapewnienie im odpowiedniej ilości wypoczynku, co przekłada się na bezpieczeństwo pracy kierowcy, a także na bezpieczeństwo innych użytkowników w ruchu drogowym.